„Dobre, bo polskie”. Okazuje się, że to nie tylko utarty slogan reklamowy, a hasło, które z dumą możemy stosować za granicą. Istnieje wiele polskich firm, które są znane na całym świecie. Udowadniają one, że nie mamy czego się wstydzić wśród Amerykanów, Brytyjczyków, Francuzów czy Niemców. Oto polskie marki, które zasłynęły na świecie.
Czasami będąc na wakacjach za granicą, zażenowani zachowaniem naszych rodaków, wstydzimy się, że jesteśmy Polakami. Brak taktu i nieumiejętność odnalezienia się w danych sytuacjach to zarzuty, które kierujemy w stronę rodaków, jeżeli nie na głos, to przynajmniej w myślach. Ale na świecie Polacy są często kojarzeni pozytywnie, przez pryzmat produktów lub usług, które oferują. Oto najbardziej „światowe” polskie marki.
CD Projekt
Trudno o lepszy polski produkt eksportowy ze świata gier niż kultowy już „Wiedźmin”. Dwie części gry zyskały setki tysięcy fanów na całym świecie, a nadchodzący wielkimi krokami „Wiedźmin 3: Dziki Gon” na pewno falę zachwytu podtrzyma. Wszystko to jest dziełem firmy CD Projekt założonej przed laty przez Michała Kicińskiego i Marcina Iwińskiego. W nadchodzących latach świat usłyszy zapewne także o innym projekcie CDP, czyli grze „Cyberpunk 2077”.
Solaris
Niskopodłogowe autobusy Solaris jeżdżą po drogach 26 państw świata. Ich niezawodność cenią m.in. Norwegowie, Rumuni, Szwedzi, Francuzi, Niemcy, Włosi i Szwajcarzy. Firma z Bolechowa pod Poznaniem od 1996 r. poza granice Polski sprzedała ponad 10 tys. pojazdów.
Fakro
Fakro jest drugim na świecie producentem okien dachowych, tuż za skandynawskim Velux. Firma została założona w Nowym Sączu przez Ryszarda Florka, dla którego jest spełnieniem młodzieńczych marzeń. Firma ma własne fabryki nie tylko w Europie, ale i m.in. w Chinach.
Inglot
Firma z Przemyśla jest nazywana polskim Margaret Astor. Kosmetyki sygnowane nazwiskiem Wojciecha Inglota są sprzedawane m.in. w Las Vegas, Nowym Jorku, Sydney czy Melbourne. Firma powstała w 1983 r. jest zestawiana obok takich gigantów świata mody jak Versace, Louis Vuitton czy Dior.
Techland
Firma z Wrocławia jest mniej znana niż CD Projekt, ale Techland także robi gry na światowym poziomie. Dwuczęściowa seria „Dead Island” sprzedała się na świecie w ilości ponad 7 mln egzemplarzy, co jak na produkt polski jest wielkim osiągnięciem. Warto wspomnieć także o innej ciepło przyjętej przez świat graczy serii „Call of Juarez”, którą kupiło ponad 3 mln osób, także poza Polską. Nowa gra studia – „Dying Light” – przez wiele prestiżowych magazynów jest uznawana za jedną z najbardziej oczekiwanych gier akcji.
Oknoplast
Oknoplast to firma, którą uznaje się za jednego z liderów europejskiej stolarki aluminiowej. Świat usłyszał o niej jeszcze głośniej, gdy krakowska marka podpisała kontrakt reklamowy z Interem Mediolan, jednym z najlepszych klubów piłkarskich we Włoszech. Miejsce na banerach reklamowych stadionu Giuseppe Meazza kosztowało kilka milionów euro, ale inwestycja podobno już się zwróciła.
Mokate
Ta zagranicznie brzmiąca marka zajmująca się sprzedażą kawy, herbaty i śmietanki do kawy należy do polskiej rodziny Mokrysz. Co roku produkty Mokate są eksportowane do 73 krajów świata.
Reserved
Wchodząc do sklepów Reserved wiele osób nie zdaje sobie sprawę, że to polska firma. Dobrze znana i ceniona marka odzieżowa ma na całym świecie ponad 300 punktów sprzedaży, z czego najwięcej jest w Rosji. Tam uchodzi za markę prestiżową, na którą nie każdego stać.
Wittchen
Wittchen to marka, która brzmi wybitnie „nie-polsko”. Firma została utworzona przez Jędrzeja Wittchena i ma ok. 30 sklepów na świecie, głównie w Rosji. Wyjątkowo dobrze sprzedają się skóry Wittchena, głównie z powodu wysokiej jakości i rozsądnej ceny. Wittchen specjalizuje się także w produkcji bardzo dobrych walizek i torb podróżnych, które można spotkać na lotniskach całego świata.
Comarch
Założona w 1993 r. przez Janusza Filipiaka krakowska firma Comarch jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek informatycznych w Europie. Comarch ma swój oddział także w Stanach Zjednoczonych, gdzie prężnie działa już od kilku lat. Roczne obroty firmy szacuje się na ponad 700 mln zł, co jest przeznaczane m.in. na sponsorowanie drużyn piłkarskich – lokalnej Cracovii, niemieckiego TSV Monachium czy francuskiego AS Nancy.
Sobieski i Wyborowa
Polskie wódki są znane na całym świecie. Rocznie w Stanach Zjednoczonych wypija się ponad 15 mln butelek wódki Sobieski! Trunek ten jest obecny także w 60 innych krajach świat, a jeszcze więcej odbiorców ma Wyborowa, którą spożywa się regularnie w ponad 80 państwach. Aż 60 % tej wódki trafia poza granice Polski.
Prince Polo
Prince Polo to wafelek dobrze znany i w Polsce, i na świecie. Smakołyk produkowany przez firmę Olza z Cieszyna trafił do Islandii (jest tam już o 60 lat!), Litwy, Ukrainy, Słowacji, Węgier i Czech. W różnych krajach Prince Polo jest jednak sprzedawane pod inną nazwą – na Ukrainie to np. Siesta.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
A czy czasami Wyborowa nie została wykupiona przez inny większy koncern?
Tak, przez francuski koncern Pernod Ricard. A marka Prince Polo należy obecnie do amerykańskiego koncernu Mondelez (dawniej Kraft).