Każdy miłośnik podróży małych i dużych, prędzej czy później będzie musiał kupić walizkę. Nawet jeżeli do tej pory podróżował z torbą na ramieniu lub plecakiem turystycznym na plecach, to przydarzy się taka wyprawa, na którą niezbędna będzie walizka. Czy przy jej wyborze trzeba kierować się czymś konkretnym? Na co zwrócić uwagę?
Ilu turystów, tyle sposobów podróżowania. Są osoby, które na tygodniowe wakacje bez problemu spakują się do małego plecaka, a są też takie, które na weekendowy wypad za miasto będą potrzebowały ogromnej skrzyni. Każdy jest inny i ma inne potrzeby. Wybór odpowiedniej walizki przekłada się na komfort podróżowania. Gdy mamy świadomość, że zmieściliśmy wszystko, czego potrzebujemy (z zapasem), a nasze rzeczy są zamknięte w wysokiej jakości walizce, lżej nam na sercu.
Rozmiar
Na rynku jest dostępnych wiele walizek o zasadniczo zbliżonej budowie (skrzynia na 2 lub 4 kółkach z wysuwanym stelażem do ciągnięcia), które różnią się przede wszystkim rozmiarem. Łatwo można poznać walizki, które bez problemu zabierzemy jako bagaż podręczny i wielkie walizki samolotowe, które trzeba będzie nadać do miejsca podróży.
Walizki pod względem rozmiaru można podzielić na:
- Małe (kabinowe, bagaż podręczny);
- Średnie (w niektórych liniach mogą zostać uznane za bagaż podręczny);
- Duże (do luku bagażowego).
Powyższy podział implikuje czy walizkę będziemy mogli zabrać na pokład, czy też nie. Wszystkie lotnicze mają ściśle określone wymiary bagaży podręcznych, które można mieć przy sobie, które są pochodną tego, ile miejsca jest na pokładzie samolotu. Walizki małe po prostu muszą zmieścić się do schowka nad głowami pasażerów lub pod poprzedzającym fotelem.
Wśród linii lotniczych przyjęło się, że suma wszystkich wymiarów walizki (długość, szerokość, głębokość) nie powinna przekraczać 115 cm. W większości linii lotniczych wymiary bagażu podręcznego nie mogą przekraczać 55 x 40 x 20-23 cm. W przypadku walizek nadawanych do miejsca docelowego nie ma górnej granicy wielkości bagażu.
Walizka Samsonite Cruisair jest dostępna za pośrednictwem serwisu www.ebags.com
Trudno komuś doradzić, w jaką walizkę powinien spakować się na daną podróż, ale szacuje się, że na 3-4 dni zabieramy małą walizkę (pojemność 30-40 l), na wyjazdy do tygodnia czasu przyda się średnia walizka (50-80 l), natomiast na wakacje lub delegacje trwające powyżej tygodnia pakujemy się w dużą walizkę (90-140 l). No dobrze, ale skąd mamy wiedzieć jaką pojemność ma nasza walizka? Producenci zazwyczaj podają pojemność razem z podstawowymi wymiarami, a nawet jeżeli nie, to bardzo łatwo można ją obliczyć ze wzoru: wysokość x szerokość x głębokość = objętość (w cm sześciennych). Oczywiście trzeba pamiętać, że 1000 cm sz. to 1 l.
Trzeba pamiętać także o masie walizki. Na pokład samolotu raczej nie zabierzemy walizki cięższej niż 10-kilogramowej, natomiast do luku bagażowego bez dopłat w klasie ekonomicznej zmieścimy bagaże ważące do 20 kg. W klasie pierwszej i biznesowej limit masy bagażu jest wyższy (ponad 30 kg). Za każdy dodatkowy kg trzeba dopłacać.
Kółka
Wprowadzenie kółek do produkcji walizek całkowicie odmieniło tę branżę. Dzisiaj chyba już nikt nie wyobraża sobie podróżowania bez walizki jeżdżącej na dwóch lub czterech kółkach. To nieoficjalny międzynarodowy standard. Jak inaczej przetransportować 20-kilogramowy bagaż z taksówki do hali odpraw lotniska? Jak inaczej sprawnie manewrować na zatłoczonym peronie?
Kółka wprowadzono do walizek w 1970 r. dzięki Bernardowi Sadowowi, który przytwierdził do swojego bagażu cztery kółka. Tzw. trolley system, wykorzystywany przez wszystkich producentów walizek, został wymyślony w 1987 r. przez Roberta Platha, pilota Northwest Airlines. To najbardziej naturalny znany nam obecnie kształt walizek. Zakłada on obecność stelażu z wysuwanym sztywnym uchwytem oraz 2 lub 4 kółka. Dzięki temu walizkę można pchać lub ciągnąć.
Liczba kółek przytwierdzonych do podstawy walizki nie jest bez znaczenia. W zależności od wybranej wielkości bagażu, montuje się 2 lub 4 kółka. Mniejsze bagaże – takie, które bez problemu będzie można zmieścić w samolotowym schowku nad głowami pasażerów – najczęściej mają 2 kółka. Są bardziej kompaktowe, lżejsze i stworzone z myślą o krótszych wycieczkach. Duże walizki, w których można nawet zmieścić poćwiartowane zwłoki (nie polecamy), częściej mają 4 kółka. Dzięki konstrukcji zbliżonej do podwozia supermarketowego wózka, łatwiej przesuwać ją we wszystkich możliwych kierunkach. I tak w większości przypadków ograniczy się to do podejścia do punktu nadania bagażu, bo wielkiej walizki nikt nam nie pozwoli zabrać na pokład samolotu. W pociągach na takie bagaże są natomiast specjalnie wydzielone półki.
Walizkę Louis Vuitton Zephyr 55 możecie kupić za pośrednictwem głównej strony producenta
Nie sama liczba kółek jest istotna, ale jakość ich wykonania. Kółka zamontowane w najtańszych walizkach sprzedawanych w supermarketach są plastikowe, a tym samym podatne na uszkodzenia. Gdy jedno z nich się zepsuje, przemieszczanie całej walizki jest utrudnione, a i nie sposób usterki naprawić. Zdecydowanie lepiej zainwestować w walizki jeżdżące na kauczukowych kółkach, osadzonych na łożyskach. Powinny mieć one zbliżoną wielkość do tych, montowanych w rolkach.
Materiał wykonania
Mimo że odpowiedni rozmiar i solidne kółka są ważne przy wyborze walizki, to materiał, z którego jest ona wykonana ma prawdopodobnie największe znaczenie dla komfortowego użytkowaniu. Dzisiaj do produkcji walizek używa się nowoczesnych materiałów syntetycznych, które mają chronić przechowywaną zawartość. Absolutnie podstawowa cecha, którą powinien spełniać materiał, z którego wykonana jest walizka to wodoodporność. Niedopuszczalne jest, by nasz bagaż namoknął czekając na załadunek na deszczu, a tym samym zniszczył przechowywaną zawartość.
Ze względu na rodzaj zastosowanych materiałów, współczesne walizki dzielimy na: miękkie, półtwarde i twarde.
Miękkie walizki są wykonane z syntetycznych materiałów tekstylnych o dużej gęstości, głównie włókien poliestrowych i nylonu. Nie zabezpieczają spakowanych rzeczy tak dobrze jak walizki twarde, ale są wodoodporne. Takie walizki są dosyć elastyczne, więc bez problemu upchniemy w nich trochę więcej ładunku ponad stan. Idealne do przewożenia odzieży i obuwia.
Walizki twarde, jak sugeruje nazwa, są wykonane z twardych, najczęściej termoplastycznych materiałów. Do ich produkcji stosuje się głównie poliwęglan, polipropylen, włókno szklane lub tzw. ABS (kopolimer akrylonitrylo-butadieno-styrenowy). Odporne na zalanie, mechaniczne uszkodzenia, pęknięcia i wgniecenia. Najdroższe modele są w stanie wytrzymać nacisk rzędu kilkuset kilogramów. Doskonale chronią zamkniętą w nich zawartość.
Walizki półtwarde to rozwiązanie pośrednie. Najczęściej są wykonane z włókien poliestrowych o wysokiej gęstości lub tworzywa sztucznego znanego jako EVA (kopolimer etylenu i octanu winylu). Jest to materiał trwały, elastyczny i wodoodporny. Bez problemu nadają się na bagaż nadany, jednak dysponują nieco mniejszą sztywnością niż walizki twarde.
Walizki Samsonite Firelite są dostępne za pośrednictwem serwisu www.samsoniteaustralia.com
To, jaki typ walizki wybrać, zależy od preferowanego przez nas środka transportu. Jeżeli planujemy zakup dużej walizki, która jako bagaż nadany będzie podróżować z nami przez cały świat, lepiej wybrać model z twardymi ściankami. Osoby, które częściej podróżują pociągiem lub samochodem, powinny sięgnąć natomiast po walizkę z miękkich materiałów tekstylnych. Łatwiej będzie ją zapakować w bagażniku, a jeżeli nie zostawimy jej pod opieką nieznanych osób, możemy mieć pewność, że nie będą z nią robione niewłaściwe rzeczy. Przy wyborze materiału wykonania walizki powinniśmy zwrócić szczególną uwagę nie na jej designerski wygląd, a wymiar praktyczny.
Zabezpieczenia
Walizka Roncato Ciak – Hammer III 4 Wheel jest dostępna za pośrednictwem serwisu tomsailorbags.com
Warto wspomnieć jeszcze jedną ważną funkcję, w którą powinna być wyposażona walizka, a już na pewno taka, którą oddajemy na lotnisku w ręce nieznanych osób – zabezpieczenie przed niepożądanym otwarciem. Warto wybrać model z zamkiem TSA, który jest uniwersalnym standardem i pozwala na otworzenie danego bagażu przez służby porządkowe bez obecności jego właściciela. Takie kontrole zdarzają się szczególnie podczas wizyt w Stanach Zjednoczonych, gdzie interpretacja prawa do prywatności jest dosyć swobodna. Zamek TSA można otworzyć za pomocą specjalnego klucza, którym dysponują odpowiedni funkcjonariusze. Pozwoli to zachować walizkę w jednym kawałku, nawet po drobiazgowej kontroli.
Kilka uwag końcowych
Kupno walizki to sprawa indywidualna. Nie ma gotowej recepty, jak wybrać tę właściwą. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych regułach, które sprawią, że nie wyrzucimy pieniędzy w błoto na bezwartościowy bubel:
- Pamiętaj o właściwym rozmiarze walizki. Kup taką, która będzie odzwierciedlać częstotliwość twoich podróży i pomieści cały Twój bagaż. W przypadku podróży samolotami, zastanów się też czy chcesz walizkę zabierać na pokład, czy nadawać do luku bagażowego.
- Pamiętaj o odpowiednim wyposażeniu walizki. Powinna mieć ona przynajmniej 2 kółka i wysuwaną rączkę, które pozwolą na komfortowe przemieszczanie się z nią. Sprawdź czy kółka w walizce są solidnie przymocowane i wykonane z mocnego materiału.
- Pamiętaj, by masa pustej walizki nie była zbyt duża. Dzięki temu zmieścisz w niej więcej rzeczy, co ma niebagatelne znaczenie podczas podróży lotniczych.
- Dodatkowym atutem będzie kupno walizki w nietypowym, krzykliwym kolorze. Łatwiej będzie nam ją zlokalizować przy stanowisku odbioru bagażu.
Świetny blog i poradnik jak należy postępować przy zakupie takich rzeczy ;). Jednak najlepiej jest właśnie kupować właśnie walizki podróżne na kółkach, gdyż są najlepszym rozwiązaniem ;).
ja mam walizkę kabinową puccini http://wali…binowe.pl/ i jestem zadowolony. Teraz szukam czegoś większego, sam nie wiem na co się zdecyduję
każda firma to samo praktycznie z chin
roncato , american tourister mialem i 3 loty i juz luzy trzaski kółka wyrobione
a z marketu za 90 zlotych podobna 2 lata i nic nie dzieje sie super stan